Intern
Institut für Musikforschung

Dr. Clara Wenz

Kurzbiographie/CV

2008–2010 Studium der Philosophie (HFPH) und Nahostwissenschaften (LMU) in München. 2010–2012 Auslandsaufenthalt und Arabisch-Studium in Damaskus, Syrien und Beirut, Libanon. 2012–2013 Master of Arts in Middle Eastern Studies mit Schwerpunkt Musik an der School of Oriental and African Studies (SOAS) in London. 2014–2015 Tätigkeit als Robert-Bosch-Kulturmanagerin am Goethe Institut in Kairo, Ägypten. 2015–2019 Promotionsstipendiatin der Studienstiftung des deutschen Volkes, 2016–2018 mehrmonatige Feldforschungsaufenthalte in Istanbul, Berlin, Beirut, Tel Aviv-Jaffa und Jerusalem. 2019 Promotion im Fach Ethnomusikologie (SOAS) (Thema der Arbeit: Holding on to Aleppo – The Music and Sonic Afterlife of a City in Ruins, Betreuerin: Dr. Ilana Webster-Kogen; Prüfungskomitee: Prof. Martin Stokes und Prof. Laudan Nooshin). 2019–2021 Postdoktorandin der Martin Buber Society of Fellows in the Humanities and Social Sciences an der Hebräischen Universität Jerusalem. Lehraufträge an der Hebräischen Universität Jerusalem und der School of Oriental and African Studies (SOAS) in London. Seit Mai 2021 akademische Rätin auf Zeit und Assistenz des Lehrstuhls für Ethnomusikologie am Institut für Musikforschung in Würzburg. 2022 Eröffnung des Habilitationsverfahrens (Arbeitstitel: „Horses in Contemporary Arab Song: A Musical-Equestrian Ethnography“). Kuratierung (mit Oliver Wiener) der Ausstellung und Veranstaltungsreihe Syrische Tonspuren in Würzburg. Seit 2023 Mitglied im Jungen Kolleg der Bayerischen Akademie der Wissenschaften.

Clara Wenz holds a BA in Philosophy (Munich), a MA in Middle Eastern Studies (SOAS, London) and a PhD in Ethnomusicology (SOAS, London). Drawing on fieldwork undertaken among Jewish and Muslim diasporic and refugee communities in Berlin, Beirut, Tel Aviv-Jaffa, Jerusalem and Istanbul, her PhD research explored how the Syrian city of Aleppo is remembered by its displaced residents and via the music they held onto after leaving their hometown. Parts of this research were published in 2023 with Cambridge University Press in the Elements in Music and The City Series. 

Prior to joining the Institute of Music Research at the University of Würzburg, Clara Wenz held a post-doc position at the Martin Buber Society of Fellows in the Humanities and Social Sciences at the Hebrew University of Jerusalem. Her research has been supported by the German National Academic Foundation, the Mildred Loss and Sir Jack Lyons studentships of the Jewish Music Institute (JMI, London) as well as the Jubiläums-Stiftung of the University of Würzburg. In 2023, she became a member of the Young Academy of the Bavarian Academy of Sciences. She is currently working on an ethnography of the raqs al-kheil (“dance of the horse”), a musical-equestrian tradition that is performed in Egypt.

Forschungsinteressen/Research Interests

Music in and from the WANA region, especially Syria; Arab-Jewish Musical Histories; Jewish Music in Southern Germany (Franconia); Music and Migration; Music and Class

Publikationen/Publications

Monographs

Wenz, Clara. 2023. Music during the Syrian War: Displacement and Memory in Hello Psychaleppo’s Electro-Tarab. (Elements in Music and the City). Cambridge: Cambridge University. ISBN: 1009081144.

Edited Volumes

Wenz, Clara & Oliver Wiener (eds.). 2023. Syrische Tonspuren in Würzburg, Würzburg: Würzburg University Press.

Book chapters/Journal Articles

Wenz, Clara. 2023. ‘“I Say She Is a Muṭriba” - Memories of Aleppo’s Jewish Female Musicians.’ In Fruehauf, Tina (ed). The Oxford Handbook of Jewish Music. New York: Oxford University Press: 614-634.

Wenz, Clara & Oliver Wiener. 2023. ‘Syrische Tonspuren in Würzburg: Netzwerke und Objektgeschichten statt Repräsentativität’, in: Clara Wenz und Oliver Wiener (eds.), Syrische Tonspuren in Würzburg, Würzburg: Würzburg University Press: 8–17. Available online.

Wenz, Clara & Oliver Wiener. 2023. ‘Wajd: Songs of Separation. A Film Review’, in: Clara Wenz und Oliver Wiener (eds.), Syrische Tonspuren in Würzburg, Würzburg: Würzburg University Press: 34–50. Available online.

Wenz, Clara. 2020. ‘“Yom Yom Odeh”: Towards the Biography of a Hebrew Baidaphon Record.’ Yuval Studies of the Jewish Music Research Centre. Vol. XI. Available online.

Wenz, Clara. 2016: ‘The Lost Paradise: Andalusi Music in Urban North Africa and Performing al-Andalus: Music and Nostalgia across the Mediterranean’ (Review), Ethnomusicology Forum 25 (3): 373-377.

Other Writing

Wenz, Clara. 2018: „Der Vorsänger von Aleppo – eine Begegnung im Ruhrgebiet”. dis:orient: https://www.disorient.de/blog/der-vorsaenger-von-aleppo-eine-begegnung-im-ruhrgebiet

Wenz, Clara. 2017: „Lang ist es her, da kamen wir voller Liebe“ – ein Gespräch mit dem syrischen Musiker Wael Alkak”. dis:orient: https://www.disorient.de/blog/lang-ist-es-her-da-kamen-wir-voller-liebe-ein-gespraech-mit-dem-syrischen-musiker-wael-alkak